Välkommen till min blogg

Hej ! Jag heter Urban Lidrot och bor i Överlida och är pensionär med ett brinnande intresse för fotboll. Efter att ha spelat i 20 år och varit tränare i över 20 år har jag nu hittat en fantastisk hobby. Tillsammans med två kompisar reser jag runt och besöker fotbollsplaner.Vår målsättning var att besöka alla i bruk varande planer i såväl Västergötland som Halland.Men detta har inte räckt utan vi har besökt många planer både i Skåne, Blekinge,Småland och Bohuslän. Extra trevligt är att hitta planer som en gång fungerat som sådana och där man tydligt kan se att det spelats fotboll där. Hittills har vi besökt 1049 planer. Vi tar kort och sedan mailar jag till varje förening och ställer några enkla frågor. Jag brukar kalla dessa resor för kulturresor och naturligtvis är det en något udda hobby, men en väldigt trevlig sådan. Tänk så mycket ideellt arbete som lagts ner och hur många relationer som tagit sin början och också avslutats.

torsdag 18 november 2010

Kulturresa nummer 3 den 20/9 2008

Hallevi  Mjöbäcks GF, här har jag tillbringat många timmar, I min ungdom cyklade jag ofta ut hit och lekte med bollen. Ofta la jag  straff när det var en minut kvar och ställningen 1-1 och i drömmen var jag på ett fullsatt Ullevi eller någon annan storarena.
MGF bildades 1936 och har som högst spelat i div 5.
2001 blev det en sammanslagning med Holsljunga IF och namnet blev Högvads BK.
Arne Magnusson Elfsborg 1949-50.
Göran Arvidsson Tranemo i gamla div 3.
Anders Carlsson spelar numera i Varbergs Bois som i år tog klivet upp i div 1.
Själv var jag tränare här 1988-90.


Björkvallen Mårdaklevs IK numera Kindaholms FF.
Bildades 1930 och damlaget har spelat i div 3 och herrarna i div 5.
Sören Wallnedal Elfsborgs J och Burseryd div 3.
Lars-Erik Nilsson Burseryd.
Fredrik Björk Varbergs Bois f.o.m nästa år div 1.
Tommy Gunnarsson Örby div 3.
Jag tränade Mårdaklevs IK 1994-97 och Kindaholm 2001.





Kalvsjöhov. Kalvsjöholms IF.
Bildades 1931 under namnet BK Forward.
1949 började man spela seriespel i lägsta serien, men fick inte heta BK Forward för det var redan upptaget.
Stefan Ström Burseryd div 3. Så också Kjell Johansson.
Sammanslagning till Kindaholms FF 1998.









Skolplanen i Kalv.
Detta kort lockar förmodligen fram minnen hos väldigt många.
Sådana här planer har det ju funnits på många ställen.




Allevi Håcksviks IF.
Föreningen bildades 1941 och är numera en del av Kindaholm FF.
Håcksvik har spelat i div 5.
Ingemar Gärdelöv Mariedal div 3
Börje Larsson Limmared div 3.
Sören Johansson Burseryd div 3.
Hans Lindahl Burseryd div 3





.
Sjövalla, Sjötofta IF.
Föreningen bildades 1956, men det fanns en förening tidigare under namnet Sjötofta SK.
Spelat som högst i div 5.
Mats Brundin Mv i Anderstorp gamla 3:an
Ulf Emanuelsson Sennan nuv 3:an








Ekelid Ambjörnarps IF.
Mats Danielsson Grimsås div 2.
Dennis Axelsson Grimsås nuv div 3.












Vävarevallen Uddebo.
Bildades 1928.
Har spelat i div 5.
Åke Ståhl Norrby i div 2 och Svenljunga i div 3.









Tranehov och Tranemo IF och nästa kort är på gamla planen med naturläktare och där Tranemo inledde sitt div 2 spel för att sedan spela på Tranehov som invigdes 1958.
Tyvärr eldhärjades klubbhuset förra året men nu är ett stort och vackert klubbhus snart färdigt.
Tranemo IF har spelat 3 säsonger i gamla div 2 och mötte då storheter som Elfsborg. Örgryte, Norrby, Oddevold och Waggeryd,
Publikrekord blev det mot Örgryte på gamla IP med över 2500 åskådare.
I denna match sägs Gunnar Gren blivit väldigt uttråkad
av Erik Lundgren enträgna uppvaktning matchen igenom
.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar